To dage med Ét Døgn for Folkeskolen

Klokken er halv fire torsdag eftermiddag. Om en halv time skal de ni spidskandidater i Silkeborg Kommune samles for i 24 timer at diskutere fremtidens folkeskole. På Langsøskolen er gangene efterhånden ved at være tømte for børn, og i stedet trisser de ni politikere rundt. Et par stykker står og sludre, andre taler i mobilen eller SMSer – mon valgkampen er lagt fuldstændig på hylden det næste døgn?
På kontoret møder jeg en entusiastisk skoleleder, der kan berette om en hektisk dag, som på ingen måde har mindet om en normal skoledag. DR’s karavane dominerer den ene fløj, der er løbende kommet ændringer i tidsplanen og pludselig skal nye rekvisitter anskaffes – seneste ordrer lød på en muffin, otte mælkebøtter, æg og en håndfuld agern.Sammen går vi ned til skolens håndarbejdslokale, der for en stund er lavet om til studie. Mannequindukker er tilfældigt placeret rundt i lokalet, mens billboards og en interaktiv tavle skaber struktur og kræver opmærksomhed mod lokalets endevæg. I et hjørne er hyggekrogen med sofaer, sofapuder, slikskål, og hvad der ellers hører sig til. I et andet står lærerpulten, hvor de kommende interviews skal foregå. Midt i lokalet står det ovale bord, hvorom spidskandidaterne om få minutter vil samle sig. Det kreative miljø er klar til at blive indtaget.Uden for lokalet samler kandidaterne sig – kameraerne snurrer og følger deres gang ind i lokalet, hvor de placerer sig ved bordet. Hver eneste interessante kvadratmillimeter i lokalet er dækket af kameralinser, og på langsiden er fire computere linet op. Det er hektisk nu. Forbindelsen mangler og om fem minutter skal alt være klar til at gå online. Der klikkes fribrilsk på tasterne, og telefonen gløder.Med 10 minutters forsinkelse er der er hul igennem, og vi er klar til ”Et Døgn for Folkeskolen”.Lillian Gjerulf Kretz fra DR byder velkommen. Hendes struttende mave viser, at hun har taget fremtidens folkeskolebarn med sig. For et døgn skal politikerne glemme alt om nuller i kommunekassen, kommende arenaer, og hvad der ellers har fyldt i valgkampen – de er nu budt indenfor til et mentalt frikvarter fra valgkampen.

Skoleleder Kjeld Kromand er den første af de såkaldte ”ressourcepersoner”, der skal holde et mindre oplæg for kandidaterne. Han kan glæde sig over den lille klassekvotient og en flok meget velopdragne kommunalpolitiske elever – en fløjtetone bryder dog pludselig talestrømmen og illustrerer, at alle endnu ikke har lært at sætte mobilen på lydløs.

Udover Kjeld Kromand er forskningsdirektør Hans Henrik Knoop samt fremtidsforsker Anne Skare også indkaldt som ressourcepersoner:

”Lær eleverne at lære”. ”Forældre bliver en interaktiv del af skolen”. ”Led efter nye ord i jeres vision – sproget skaber virkeligheden”. ”Det pædagogiske paradoks: styr eleverne, så de bliver selvstyrende”. ”Krav skal være befordrende for livet”. ”Kravet om at lære kvæler lysten til at lære – dyrk elevernes medfødte lyst til at lære”. ”Lyt højere”. ”Udfordrer vanetænkningen – drop plejer”.

Sådan lyder en række af de råd, som ressourcepersonerne spiller ind med. Og med en sidste løftet pengefinger om, at det her handler om virkeligheden, er det blevet tid til, at lokalpolitikerne holder et velfortjent frikvarter. Det er nu, maverne frem for hovederne skal fyldes. Et langbord fylder fællesarealet på Langsøskolen. Tre prægtige lysestager oplyser rummet, hvor hvidvinen er skænket i glassene. Så snart folk har fået sig sat, kommer tjenere ind med den første af fire retter. Indlæring kræver nærende mad, og det får de.

Med maven fyldt er det tid til at gøre status. Hvad ved vi, og hvordan kommer vi videre? Tankerne bliver italesat i gruppen, og hver især formulerer de en række gule post it-lapper, før de kan holde fri. Politikkerne bliver sendt hjem for at hvile ud og drømme om fremtiden folkeskole. Kameraerne bliver slukket. Første del af ”Ét Døgn for Folkeskolen” bliver lukket ned.

Klokken er 10 minutter over otte, klokken ringer og 100 elever fra 1. til 3. klasse myldrer ind til morgensang. Nogle kigger nysgerrigt på de voksne, der står i hjørnet. Enkelte genkender dem som de der politikere, som hænger rundt om i byen. Og inden roen endegyldigt har lagt sig, er det tid til ”Der sad to katte på et bord” og ”Kattejammerrock”. Eleverne kravler op og ned, vifter med armene og vrikker rumpetten, som musikken dikterer. Spidskandidaterne forsøger at følge med, men efterhånden som tempoet øges, falder de langsomt fra…

Efter et kvarter med sang og dans er kandidaterne klar til anden og sidste del af ”Èt Døgn for Folkeskolen”. Seks elever fra 8. og 9. klasse er indkaldt som sandhedseksperter, og politikerne har nu mulighed for at få luftet tanker og spurgt ind til elevernes ekspertviden.

Efter disse sidste input går gruppearbejdet for alvor i gang. Klokken tikker, tiden går, og der er ikke lang tid til deadline. Med en opdeling i to grupper – én med fokus på skemaerne og én med fokus på visionen – kommer der dog skred i arbejdet. Og efter 23 ½ time kan kandidaterne ånde lettet op. De står nu med en vision og et skema til henholdsvis en 1. og 9. klasse anno 2019. Men klokken ringer ikke ud endnu. Nu skal alt gøres klar gruppeeksamen med Bertel Haarder. Kameramanden kaster sit udstyr op på skulderen. DR’s rapporter står klar med mikrofonen. De sidste interviews skal i kassen.

Først er det Frank Borch-Olsen (C), der skal svare på, hvordan det er gået, og hvordan resultatet ser ud. ”Og tak – vi tager den lige igen, gerne med lidt kortere svar”. Efter endnu et forsøg, er det Hanne Bæk Olsens (A) tur. Samme spørgsmål og måske også samme svar…

Boksehandskerne, der for et døgn har været lagt på hylden, er for en kort stund taget frem igen. Hvem kommer på TV – Hanne eller Frank? Men det er også den eneste partipolitiske kamp, der har været udkæmpet det sidste døgn. Kandidaterne har vist, at de kan samarbejde om det tværpolitisk skoleprojekt og med ankomst af en lettere forsinket og meget travl Bertel Harder, er det blevet tid for, at Poul Gudberg (Borgerlisten) og Lene Fruelund (Ø) skal præsentere gruppearbejdet.

Med en vis skepsis tager Bertel Haarder imod forslaget men lover da at tage inspirationen med sig, før han haster videre til et møde i København.

Den første godkendelse er gået igennem, men nu venter den egentlige eksamen – hvordan vil visionen udfolde sig i virkeligheden efter den 17. november?

One response to “To dage med Ét Døgn for Folkeskolen

  1. Så skulle jeg ikke være logget ind

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s